Wintersport: Een goed begin is het halve werk

Wij zijn net weer terug van een geweldige wintersport. Logistiek vergt de wintersport met twee kinderen, altijd een zeer professionele planning. Maar zolang deze planning netjes wordt opgevolgd, is het succes des te groter. Daarom deel ik graag wat tips:

1. Maak een paklijst van alles wat je mee wilt nemen.

Ik heb standaard een lijst voor de zomer en voor de winter op mijn computer staan. Ieder jaar komen er nog dingen bij op beide lijsten (wat dus betekend dat ik ondanks de hele lijst altijd nog wel wat mis).

Kijk ook even of je doorlopende reisverzekering een reisverzekering met wintersportdekking betreft. Wanneer je deze nog niet hebt, sluit dan een wintersportverzekering af. Deze is onmisbaar als  je (met kinderen) op wintersport gaat.

1. Begin ruim van tevoren met spullen verzamelen.

Meestal begin ik al twee weken van tevoren te verzamelen. Als ik fleecetruien uit de wasmachine haal, ga ze niet terug in de kast, maar worden ze klaargelegd voor de vakantie. Mijn kinderen lopen het liefst de hele winter in hun skikleding maar op deze manier weet ik zeker dat er genoeg schone kleding is voor tijdens het skiën. De spullen die ingepakt zijn streep ik af van mijn lijst,  zo weet ik precies waar ik ben gebleven.

1. Meerdere tassen systeem.

Vroeger leek het me wel cool om met zo min mogelijk tassen op vakantie te gaan. Tegenwoordig geloof ik in het zelf bedachte: meerdere tassen systeem. De tassen niet te vol (dan kan manlief ze makkelijker inpakken) en gesorteerd per kamer waar ze uitgepakt worden. Zo hebben we een tas met kinderkleding (slapen samen op één kamer) een tas voor de eerste nacht (we doen altijd een overnachting overweg), een tas met spelletjes, boeken en digitale apparaten (wordt meestal uitgepakt in de woonkamer) etc.  De overnachtingstas gaat bovenop, samen met de skikleding voor de eerste dag. Als we ’s morgens aankomen op de plaats van bestemming, en we kunnen nog niet ons appartement in dan trekken we snel de skispullen aan om alles te regelen (lockers, ski’s opbergen, kinderen inschrijven bij de skischool, spullen huren voor de kinderen, liftkaarten kopen) en als er tijd over is, kunnen we gelijk met de lift omhoog…

1. Vermaak voor in de auto.

Dit jaar hebben we voor onze vijfjarige zoon wat nieuws geprobeerd. Ik heb bij de bibliotheek diverse luisterboeken gehaald en op mijn iPod gezet. Grote koptelefoon erbij (die iPod dopjes passen nog niet in zijn oor) en we hebben de hele weg geen kind aan hem gehad. Wat we er zoal op hadden gezet: Luisterboeken van Pinkeltje, luisterboeken van Jip en Janneke en liedjes van Kinderen voor Kinderen. Zeer geslaagd. De jongste van drie krijgt een pilletje tegen de misselijkheid wat gelijk als gunstige bijwerking heeft dat hij er lekker van gaat slapen. Rustige rit dus.

Wintersport skiën met kinderen

Ontspannen in de auto met een pilletje tegen wagenziekte

1. Rust voor onderweg.

In de zomer stoppen we graag bij een mooie rustplek op te spelen en te picknicken maar in de winter rijden we liever zo veel mogelijk door. Om de twee uur stoppen om te plassen en van bestuurder te wisselen, hooguit nog een kop koffie te halen, maar verder rijden. Wel zorgen we altijd voor een overnachting onderweg. We vertrekken op vrijdag ochtend als iedereen wakker is en stoppen dan rond 16.00 uur bij een hotel. Daar kunnen we nog lekker met de jongens buiten wandelen en in de sneeuw spelen, zodat ze ook hun energie kwijt zijn. Eten in een restaurant, vroeg naar bed en de volgende ochtend lekker uitgebreid ontbijten. Dit jaar hadden we een suite in een heerlijk hotel voor maar 100 euro. Dit was inclusief ontbijt. Vervolgens rijden we 1,5 uur en dan zijn we op de plaats van bestemming. Hebben we de hele zaterdag nog vrij te besteden, heerlijk!

Terug naar huis doen we hetzelfde. We pakken vrijdag in. Staan zaterdag gewoon op en gaan lekker skiën zoals alle andere dagen (er is alleen geen skiles op zaterdag, dus we skiën met het gezin). Uitgebreid lunchen, nog een keer van de rodelbaan en dan omkleden en de auto in. We rijden hooguit vier uur en dan stoppen we. Dit jaar bracht het ons bij een hotel met uitstekend eten in Geiselwind. Helaas geen suite dit jaar, dus met de kinderen na het eten in bed met een goed boek. De volgende dag leggen we na een relaxed en uitgebreid ontbijt de resterende kilometers af en voor 17.00 uur zijn we thuis. Twee extra vakantie dagen en een zeer relaxte en ontspannen manier van reizen met kinderen.

Bijkomend voordeel: het hotel in Geiselwind presenteerde ons een totale rekening van 130 euro. Dit voor het hele gezin dineren, slapen en ontbijten. Letterlijk voor een dubbeltje op de eerste rij dus.

Voor ons was dit logistiek de beste vakantie tot nu toe. Mochten jullie nog andere tips hebben, dan hoor ik deze heel graag. Want er is altijd ruimte voor verbetering. En we weten ondertussen ook: wat nu (twee kinderen 5 jaar en 3 jaar) de beste manier is, kan volgend jaar weer heel anders zijn. Dus blijf vooral reizen, lol maken en nieuwe manieren uitproberen!